poniedziałek, 6 maja 2013

Lekka, odchudzona szarlotka owsiana

Może nie jest to wiosenne ciasto. Prażone na patelni jabłka, cynamon, kruszonka - przywodzą na myśl raczej jesienne lub zimowe wieczory, a nie te cieplejsze, wiosenne. Jednak mieliśmy tak ogromną ochotę na szarlotkę, że nie przeszkodził nam nawet brak kwaskowatych jabłek. Użyłam słodszych, dzięki czemu pominęłam dodatek cukru w musie jabłkowym. Opierałam się na moim zeszłorocznym przepisie na szarlotkę, ale starałam się go jeszcze trochę uzdrowić i odchudzić. Ciasto wyszło tak samo pyszne, jak wtedy!
LEKKA SZARLOTKA OWSIANA
przepis na tortownicę 24 cm
Na mus:
1,5 kg jabłek kwaskowatych
2 łyżki brązowego cukru
miąższ z jednej laski wanilii
cynamon w ilości dowolnej
szczypta kardamonu

Jabłka obieramy, wycinamy gniazda nasienne, kroimy w plasterki. Wrzucamy na patelnię i zalewamy szklanką wody. Mieszamy często i dusimy do uzyskania gładkiego musu. Możliwe, że trzeba w trakcie podlać dodatkową wodą, żeby jabłka nie przywierały i się nie przypaliły. U mnie zajęło to około 45 minut. W połowie dodajemy przyprawy i cukier.

Na spód:
1 szklanka płatków owsianych
1/2 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej
1/2 szklanki otrębów pszennych
1/4 szklanki brązowego cukru lub słodzidło (u mnie Stevia)
80 g masła
2 czubate łyżki masła orzechowego
szczypta soli
1 łyżka ekstraktu waniliowego
3 łyżki wody

Płatki i otręby mielimy lub wrzucamy do blendera i chwilę miksujemy. Masło zwykłe i orzechowe rozpuszczamy (na przykład w kąpieli wodnej) i odstawiamy do przestygnięcia. W misce mieszamy mąki, zmielone płatki i otręby i cukier. Dodajemy wodę, rozpuszczone masła, ekstrakt i wodę i mieszamy do uzyskania gładkiej masy. Wyłożoną papierem tortownicę (u mnie 24 cm) wylepiamy ciastem spód i boki i nakłuwamy widelcem w kilku miejscach. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i pieczemy 15 minut (aż zacznie się lekko rumienić).

Na kruszonkę:
1 szklanka płatków owsianych
1/2 szklanki otrębów owsianych
50 g miękkiego masła
1/4 szklanki brązowego cukru
cynamon

W tym samym czasie, gdy podpiekamy spód szarlotki w piekarniku - szykujemy kruszonkę. Wszystkie składniki umieszczamy w misce i rozcieramy je palcami. 

Na podpieczony spód wykładamy równomiernie jabłka i posypujemy kruszonką. Pieczemy około 40 minut do zarumienienia kruszonki - uwaga by nie przypalić płatków. Wystudzić przed podaniem - najlepiej schować na całą noc do lodówki.

38 komentarzy:

  1. Wygląda niesamowicie smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda bardzo apetycznie i choć na ogół rzadko można spotkać odchudzone ciasta powalające smakiem, to myślę, że to by mi zasmakowało :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna! Kruszonka z płątków owsianych wygląda nieziemsko!

    OdpowiedzUsuń
  4. ciekawe ile taki jeden kawałek będzie miał kalorii?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak jesteś taka ciekawa to sobie policz...

      Usuń
    2. polecam stronę ileważy.pl, ale po co liczyć?:) wystarczy spojrzeć na świetny, zdrowy skład i tyle powinno wystarczyć!

      Usuń
  5. Mniam, uwielbiam szarlotki, obojętnie w jakiej porze roku :D

    OdpowiedzUsuń
  6. uwielbiam takie przepisy ,szczególnie na ciacha ;) szarlotka mmm rozpływam się na jej widok *-*

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda wspaniale, osobiście uważam, że na szarlotkę zawsze jest pora:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mmm bardzo fajny pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  9. jestes wielka!wow swietny przepis!

    OdpowiedzUsuń
  10. uwielbiam szarlotkę, więc zdecydowanie trzeba będzie ten przepis wypróbować !

    OdpowiedzUsuń
  11. porywam przepis :) Szarlotka chodzi za mną już dłuższy czas...

    OdpowiedzUsuń
  12. Już od dawna zbieram się w sobie by taką zrobić, cudowna !

    OdpowiedzUsuń
  13. Udało mi się ją zrobić :). Pomysł na ciasto i kruszonkę genialny. Jabłka zrobiłam swoim sposobem (prócz cynamonu nie dodałam nic innego) i wyszła pyszna.Nie raz do powtórki!
    dzięki za przepis

    OdpowiedzUsuń
  14. Gdzie można kupić Stevia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ma stąd http://www.stevi-gold.pl/ wersja fluid.

      Usuń
    2. jest dostępna w większych marketach - bez żadnego problemu

      Usuń
  15. inspirujesz ludzi;) upiekę to dzis!

    OdpowiedzUsuń
  16. Czym mogę zastąpić masło orzechowe?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja zmieliłam sobie orzeszki ziemne niesolone i dałam kapkę oleju (;

      Usuń
  17. Hue, a w konkurencji się głowią, jak zrobić lekką kruszonkę, a Ty zrobiłas to złatwością :)

    OdpowiedzUsuń
  18. musze-gary.blog.pl30 maja 2013 19:45

    Właśnie opiekłam - przepyszna (nawet na ciepło;))!

    OdpowiedzUsuń
  19. cudownie wygląda. Wypróbowana, więc polecam :D

    OdpowiedzUsuń
  20. Naprawdę pyszna !
    ciasto wyszło nieziemskie !

    PS. proponowałabym dodać 3/4 składników na kruszonkę, tylko masła tyle ile w przepisie :) spokojnie wystarczy i nie bedzie się tak sypać :)

    OdpowiedzUsuń
  21. a ile trzeba dodać Stevii? takze 1/4 szklanki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zależności od tego, jakiego zamiennika używamy - odpowiednio sobie przeliczamy.

      Usuń
  22. przepis polecam! szarlotka wyszła przepyszna. Używałam domowego masła orzechowego a jako substancji słodzącej- miodu. Miałam obawy co do tego czy mus nie będzie sprawiam kłopotów rozlewając się, na szczęście obyło się bez problemów. Kruche ciasto i kruszonka (też lekko zmodyfikowana, nie dodałam otrąb a same płatki owsiane) znakomite! Godne polecenia szczególnie na zbliżającą się jesień. Ja nie omieszkam piec jej ponownie!

    OdpowiedzUsuń
  23. pycha:):):) pachnie w całym domu

    OdpowiedzUsuń
  24. Genialny deser !!! Ja zamiast cukru również dodałam miodu;) Polecam wszystkim!!!!;)))))

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam, czy można masło lub jego część zastąpić tłuszczem kokosowym?

    OdpowiedzUsuń
  26. Wyszła fantastyczna:) Do jabłek dałam łyżkę kaszy mannej dzięki czemu nawet krojona na ciepło się nie rozpadała, posypałam płatkami migdałowymi:)

    OdpowiedzUsuń
  27. zrobiłam- WYSZŁA PYSZNA! masło zastąpiłam olejem kokosowym, a cukier miodem :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń